Navigeren door IT veranderingen: een blik op de samenwerking van Nederlandse Loterij en Sequal Services

Nederlandse Loterij case 2 (9)
Inzichten en inspiratie

Zeg je Nederlandse Loterij, dan zeg je technologie. In alles wat ze doen zit data en technologie verweven. Tijdens een grootschalig IT-vervangingsproject was er behoefte aan extra capaciteit, en daar kwam Sequal Services in beeld!

"Ongedwongen, bekwaam en erg betrokken", zo omschrijft Niels van der Meulen, Manager Retail Operations bij Nederlandse Loterij, de samenwerking met Sequal Services. In dit artikel gaan we in op de samenwerking.

Nederlandse Loterij is de grootste kansspelorganisatie in heel Nederland. Ze maken gebruik van verschillende verkoopkanalen, denk aan fysieke winkels maar ook online platforms. Zeg je Nederlandse Loterij, dan zeg je technologie. In alles wat ze doen zit data en technologie verweven.

Tijdens een grootschalig IT-vervangingsproject was er behoefte aan extra capaciteit, en daar kwam Sequal Services in beeld!

Omvang van het project

Het project omvatte de vervanging van alle verkoopterminals in Nederland, maar ook de overgang van een dedicated-lijn naar het retailernetwerk. De dedicated-lijn was een vaste, door Nederlandse Loterij betaalde internetlijn. Hier gaat het over een door de retailer beheerde internetlijn voor de verkoop op locatie. Daarnaast werden alle processen herzien en nieuwe backoffice systemen in gebruik genomen. Tot slot moesten ook de medewerkers getraind worden om met de nieuwe systemen te werken. Een flinke klus dus!

Behoefte aan extra ondersteuning

Om deze klus te klaren nam Nederlandse Loterij contact op met Sequal Services. Sequal bracht een team van professionals in op het gebied van projectmanagement, analyse en service delivery. Dit team werkte nauw samen met het interne team van Nederlandse Loterij om de De implementatie van de nieuwe verkoopterminal bij de retailers te laten verlopen.

Niels legt uit: "We hadden expertise nodig die we intern niet beschikbaar hadden voor dit project."

Sequal bracht onder andere een ervaren projectmanager met specifieke kennis over dit project in, die de uitvoering van het project begeleidde en ervoor zorgde dat alles volgens plan verliep. Ze werkten samen met het interne team van Nederlandse Loterij om medewerkers op te leiden en te ondersteunen tijdens de implementatie van het nieuwe systeem. Ook hielpen zij mee in de (contract)afspraken en aansturing van leveranciers en andere externe partijen om tot een succesvol eindresultaat te komen.

Naast projectmanagement leverde Sequal Services ook analytische expertise. Het team voerde gedetailleerde analyses uit om te bepalen wat nodig was in de transitie. Ze speelden een rol in de interne en externe communicatie, en werkten nauw samen met klanten om eventuele problemen aan te pakken en op te lossen. En waar nodig werden de schouders eronder gezet en werd er opgeschaald met extra medewerkers.

Verloop van het project

De overgang naar het retailernetwerk verliep soepel en Nederlandse Loterij kon de nieuwe verkoopterminals naar de retailers distribueren. Dit resulteerde in merkbare verbeteringen, zoals een efficiëntere distributie en betere ondersteuning van de retailers. Dit leidde vervolgens weer tot meer tevredenheid onder de retailers. Zij konden terecht met hun hulpvraag over hoe en wanneer zij voorbereidingen moesten treffen om de nieuwe terminal (succesvol) geïnstalleerd te krijgen.

Hoe verliep de samenwerking?

Niels benadrukt het informele en persoonlijke contact dat hij had met het team van Sequal Services. "De contacten die ik heb met Sequal, heb ik ook als er niemand van Sequal bij mijn opdracht zit", zegt hij. “En dat voelt als oprechte interesse. We hebben een goede werkrelatie”. Dit ongedwongen contact draagt bij aan een goede samenwerking en creëert een open sfeer waarin ideeën en feedback vrij worden uitgewisseld, aldus Niels.

Ook de betrokkenheid bij het ontwikkelen van talent viel Niels op. Zo benoemt hij het buddy-systeem van Sequal Services, waardoor medewerkers hun expertise met elkaar delen en elkaar ondersteunen. “Ze zijn bereid om talent de kans te geven, door middel van tijdelijke opdrachten of advies".

Een succesvolle projectuitvoering!

De samenwerking resulteerde in een succesvolle projectuitvoering en merkbare verbeteringen in de IT-operaties van Nederlandse Loterij. Volgens Niels heeft het pragmatisme, de ongedwongen benadering en het meedenken, samen met de expertise van het team van Sequal, bijgedragen aan het succes van de projecten.

Een betrouwbare partner dus voor het opschalen in IT-personeel!

Kan jij ook ondersteuning gebruiken bij een van jouw projecten?

Neem dan contact met ons op! Dan kijken we samen welke Sequal IT-professional het beste bij jullie organisatie past.

Neem contact op
sequal-services-DSC03571
Sluit je aan bij ons kennisteam

Als IT-professional die meer wilt dan alleen projectwerk, bieden we je de kans om deel uit te maken van ons dynamische kennisteam. Ontwikkel jezelf en werk samen aan uitdagende projecten. Reageer nu en word deel van ons team.

Vacatures